Deel 2 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisanne - WaarBenJij.nu Deel 2 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lisanne - WaarBenJij.nu

Deel 2

Door: somewhereintheworld

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

07 Juni 2011 | Thailand, Bangkok

Sawadee Ka / Khrab,

Ka is voor de dames en Krab is voor de heren. Het betekent natuurlijk: goedenmorgen/middag/avond/tot ziens!

Nou ik hoop dat jullie allemaal hebben genoten van deel 1. We zijn gebleven bij dag 4 en ik probeer jullie weer te laten genieten van onze mooie reis.

Op dag 4 moesten we al om 8 uur vertrekken, dat houd in dat je 1,5 uur eerder wordt gewekt door de receptie, half 7 dus! Om half 8 moet je koffer voor de deur staan, zodat deze opgehaald kan worden en om 8 uur moet je in de bus zitten.

Deze dag zijn wij op doorreis. Vanuit Bangkok zijn we vertrokken naar Ayutthaya, wat een rit was van ongeveer een uur. Eenmaal daar aangekomen hebben we het zomerpaleis bezocht van de koning. Het paleis lag net even buiten Ayutthaya waarna we met een longtailboat over de rivier naar de stad zelf zijn gevaren om daar een tempel te bezoeken. Hier hebben we ook gelunchd en uiteraard was dit weer rijst.... 's ochtends hebben we broodjes en croissants, ei, wafels enz... maar 's middags is het altijd rijst en 's avonds is het altijd rijst.... we kunnen geen rijst meer zien.

In de middag zijn we doorgereden nar de Wat Maha That. Dit is een kerkhof in Ayut. waar mensen gecremeerd zijn. Iedereen die overlijd kan (de nabestaande) een toren(tje) kopen en die plaatsen als herdenking. Het as van de persoon ligt hier dan in. Op dit kerkhof lagen alleen maar koningen / belangrijke mensen. Hoe hoger de toren, hoe belangrijker de persoon. Dit was erg indrukwekkend om te zien, vooral omdat dit kerkhof van de 11e eeuw is!

Om 15.00 uur vervolgde we onze reis naar Tak. Dit was ongeveer 4 uur en zeer slopend. Rond 19.30 zijn we aangekomen in The Viang Tak Riverside Hotel. In Tak is niet veel te beleven en we waren daar dan ook alleen voor de overnachting.

Na aankomst en bij het diner een grote taart voor Ted (reisgenoot) geregeld aangezien zij jarig was. Dit was erg leuk en zij was er erg blij mee. Ben en ik hebben geld bij elkaar gehaald van alle reisgenoten en daarvan heeft een bakker deze taart de zelfde dag nog vers gemaakt.

Op dag 5 is de reis verder gegaan van Tak naar Chiang Mai, want dat is onze eindbestemming voor nu.
Aangezien dit ook heel ver is, hadden we een tussenstop in Lampang.

Om 8.00 uur zijn we vertrokken waarna we rond 11.00 uur in Lampang aankwamen. Hier zijn we naar de vreemdebeestenmarkt geweest (zie foto) en daar kan je sprinkhanen vinden.... of bamboe wormen (waarvan Ben er eentje heeft geproefd, smaakte naar paprika chips haha), uit de baarmoeder getrokken kalfjes en ga zo nog maar even door. Thaise mensen kopen dat, en eten dat..... bah bah bah!

Hierna zijn we naar het olifantenziekenhuis geweest. Dit is het eerste ziekenhuis ter wereld. We hebben een olifant gezien met 3 benen, waarvan hij om de week een brace om krijgt om te lopen. Dit is erg zwaar, aangezien het een volwassen dier is, waardoor die de andere week, tegen een paal staat te leunen. Zielig..... maar wel heel goed dat dit er is.
Veel olifanten die daar zitten zijn bijvoorbeeld op een landmijn gestapt.

We hebben gelunchd waarna we door zijn gereden naar Chiang Mai. Hier hebben we de Wat Phrathat Toi Suthep tempel bezocht. Erg indrukwekkend omdat het op een berg ligt. Hoe verder we naar het noorden reden, hoe heuvelachtiger het werd. Echt super mooi om te zien.

Om bij de tempel te komen moest je zo'n 300 treden klimmen of met het liftje omhoog. Erg mooi uitzicht over de stad en Chiang Mai is de 2e grootste stad van Thailand.

In Chiang Mai zijn we ook van hotel gewisseld. We zouden in het Park Hotel overnachten, waar we langs zijn gereden en het ziet er onwijs lelijk uit, en nu zitten we in het Empress Hotel. Super mooi, en super luxe!!! We verblijven hier 3 nachten dus we vinden het helemaal niet erg dat we hebben gewisseld van hotel.

Die avond hebben we gegeten in Khum Khantoke Chiang Mai + een noord thaise show. Hier hebben we het echte thaise eten geproefd wat veel in het noorden wordt gegeten. Wij kunnen dan ook zeggen dat we het niet super lekker vonden aangezien overal sambal in zit en chilipepers en ook nog eens heel veel knoflook waardoor je mond uitbrand en je poepertje ook.

Toen kwam dag 6... dat is dus vandaag. Vanochtend zijn we (na uitslapen, 9 uur pas vertrokken) naar de parasolfabriek geweest. Hier worden de parasols hand beschilderd en zo hebben wij ons cameratasje laten beschilderen. Dit is werkelijk prachtig geworden en die meneer was er misschien 2 a 2,5 minuten mee bezig.

Vandaag was echt een fabrieken dag want hierna zijn wij door gegaan naar de Lackerware. Hier worden schilderijtjes en bordjes gemaakt van boomhars. Alle schilderijtjes en bakjes enz zijn allemaal van Bamboe, dus dat beschilderen zij ook. je kan dus ook een bamboe olifantje of iets anders kopen wat dan super mooi is geworden, en alles hand gemaakt.

Daarna gingen we door naar de juwelenfabriek. Het was veelal goud maar ook zilver. Er waren ook veel soorten stenen aanwezig, zoals robijn, smaragd en diamanten enz. Ik heb van Ben een hele mooie robijn ring gekregen met edelsteentjes waar ik dan ook heel blij mee ben! Het voordeel is, dat als je dit dus in Thailand koopt, je misschien 1/3 betaald van wat je in NL zou moeten betalen. Dus wij sloegen onze slag!

Hierna gingen we naar de laatste fabriek, de Thai Silk Village. Hier wordt alles van zijden gemaakt en zitten de dames te reigen om mooie lappen stof te krijgen. Je kon hier uiteraard ook pakken op maat laten maken maar dat hebben wij niet gedaan.

Vanmiddag hebben wij lekker ter vrije besteding, zodat we jullie nu even kunnen mailen en we gaan straks even Chiang Mai bekijken. Er is vaak heel weinig tijd om even te mailen of je even terug te trekken dus wij vinden het wel lekker dat we tot vanavond 7 uur even niks hebben.

Vanavond gaan we naar de night basaar in Chiang Mai. Dit schrijnt een onwijs grote markt te zijn, waar je heerlijk kan eten (wat wij ook gaan doen) en die alleen 's nachts (de naam zegt het al) open is. Is het druk... dan blijft het open tot een uur of 12. is het rustig dan sluit de markt rond een uur of 9 /10. Het is niet zoals in nederland....

Morgen hebben Ben en ik, in totaal 6 van de 12 reisgenoten, een hele spannende excursie. We gaan de excursie ''flight of the gibbon'' maken en dit houd in dat je in harnas (veiligheid staat voorop) over hangbruggen door de jungle gaat. Je gaat abseilen vanuit hoge bomen, je maakt vrije sprongen, we lopen en hangen aan kabels en we kunnen veel wilde diersoorten/insecten tegen komen. Dit is de duurste en meest inspannende excursie. Daar tegenover stond dat je kon fietsen door Chiang mai (door de rijstvelden enz...) maar wij hebben al genoeg rijst gezien en gegeten, nee hoor, grapje!

Maar omdat wij hebben gefiets in Bangkok leek deze excursie ons leuker!! Jullie zullen van het weekend wel horen hoe dit is geweest. Zaterdag gaan we op een olifant rijden en met een bamboevlot de rivier af, waarna we met een ossenkar terug gaan. Die middag komen we aan in Chiang Rai.

Trouwens, Thaise mensen spreken heel zeikerig... dus wij zeggen gewoon snel en voluit Sawadee Ka (zoals je het schrijft zeg je het) maar Thaise zeggen... Sawadeeeeeeeeeeee Kaaaaaaaaaaaaaaaah...... Heel langzaam en heel saai... Even ter informatie haha!

Dit was het voor even, we houden van jullie, en we missen jullie ook wel!!

Heel veel liefs,

Sawadee Ka / Khrab